Otakar Kubín – Coubine od moře k houslím

/, Osobnosti/Otakar Kubín – Coubine od moře k houslím

Otakar Kubín – Coubine od moře k houslím

Otakar Kubín – Coubine je jedním z nemnoha českých umělců, kteří svým dílem dosáhli uznání i v zahraničí. Jeho druhým domovem se stala Francie (od roku 1912), především oblast jižní Provence, kde prožil více než polovinu svého života, a jejíž krajina se mu stala celoživotním inspiračním zdrojem. Jeho tvorba prošla pozoruhodným uměleckým vývojem od neoimpresionismu, přes gauguinovskou expresi a neortodoxní kuboexpresionismus, až k osobitému stylu vycházejícímu z vlivů nového klasicismu. Coubine se jím přiřadil do francouzského poválečného hnutí nazývaného „návrat k řádu“ („retour à l’ordre“), v jehož rámci se dokonce stal přímým konkurentem Pabla Picassa.

Protože v nadcházející večerní aukci nabídne Arthouse Herjtmánek hned dvě díla Otakara Kubína – Coubine a prostor v tištěném aukčním katalogu je omezený rozhodli jsme také u těchto položek sdílet vybrané pasáže z posudku Rey Michálkové na našem blogu.

Skalisko u moře (Côte d´Azur)

OTAKAR KUBÍN – COUBINE (1883–1969), SKALISKO U MOŘE (CÔTE D´AZUR). Před 1933. Olej, plátno, 54×65 cm.
VYVOLÁVACÍ CENA: 320 000 Kč

 „Skalisko u moře (Côte d´Azur)“ je okouzlujícím a sběratelsky neobyčejně zajímavým dílem Otakara Kubína – Coubine, autora, jehož zasněná lyrická krajinářská plátna se vyznačují ojedinělou rovnováhou výtvarných hodnot a prostředků. Je ztvárněn v autorově typickém (neo)klasicistním stylu, kterým se celosvětově proslavil. Obraz „Skalisko u moře (Côte d´Azur)“ zaujme také úchvatným souzvukem rafinovaných a výrazných tónů modré, zelené a žlutých a červených akcentů kvetoucí flóry.

Otakar Kubín – Coubine našel „Arkádii svého života a umění“ (jak se sám vyjádřil) ve francouzských Nízkých Alpách (Basses-Alpes; dnes tzv. Alpes-de-Haute-Provence, Alpy Horního Provensálska) na neokázalém a poněkud opomíjeném místě. Hranici malířsky přitažlivé Provence posunul asi 50 km severně od Aix-en-Provence, kde tvořil Cézanne. Objevil krajinu vrchů a údolí, políček levandule, olivovníků a mandloní nejen pro sebe, ale i pro Francouze, kteří tento čin vysoce ocenili tím, že ho zařadili mezi své nejpřednější malíře. Roku 1925 se usadil natrvalo v Simiane-la-Rotonde a získal francouzské státní občanství.

Tato krajina je však specifická a jedinečná v tom, že nevznikla přímo v Provence, ale na Côte d´Azur, kam Coubine také zavítal se svým malířským stojanem. Podobnou pobřežní krajinu s pohledem na skaliska a moře ztvárnil roku 1927 ve dvou leptech, z nichž jeden je pohledem na ostrov Port-Cros u Toulonu. Vzhledem k tomu, že na blindrámu díla se nachází přípis „M[onsieur] Basler“, lze se domnívat, že obraz vznikl nejpozději roku 1933, kdy Coubinův galerista Adolphe Basler zkrachoval a vypověděl mu smlouvu. Jiří Siblík zařadil dílo do publikace „Otakar Kubín – Coubine, Soupis obrazů malovaných v padesátých letech v Československu“ a datoval ho rokem 1954. Z hlediska celkového malířského ztvárnění (včetně provedení signatury), které vykazuje všechny znaky Coubinova vyzrálého stylu třicátých let, považuji takto pozdní dataci za málo pravděpodobnou.

V tomto obraze se Coubine projevuje jako mimořádně citlivý pozorovatel mediteránní přírody. Svůj krajinný záběr si zvolil přímo v terénu, neboť zastával teorii jednoho z prvních krajinářů – plenéristů Eugena Boudina, že „vše, co je namalováno přímo a na místě, má vždy sílu, moc a životnost, jíž nelze docílit v ateliéru“.

Ztvárnil středomořskou krajinu v jednom z nejhezčích ročních období, na jaře, kdy není vyprahlá sluncem ani zmítaná mistralem, jako kousek pozemského ráje. Zachytil ji ve své přírodní a morfologické bohatosti, v okamžiku tetelivé strnulosti času, opuštěnou lidmi a připravenou na laskání očima. Coubine patřil k těm umělcům, kteří po prožitých strastech první světové války chtěli potvrzovat to, co je na světě pevné a neměnné. Proto hledal bezpečí životní pohody a atmosféru krajinné idyly. Ve stálosti zemského povrchu, jasu slunce, v opakujících se ročních dobách spatřoval jistotu a řád.

Světlo, rozlévající se stejnoměrně po celé ploše plátna, harmonizuje a sjednocuje obrazovou plochu a dodává malbě melodický jas. To přispívá k naprosté vyrovnanosti celé scenérie: divákovo oko netěká po detailech, neboť obraz se neodehrává v rovině „hlavní motiv“ – „vedlejší motiv“, ale obrazový záběr probíhá v klasické vyváženosti, kdy každý detail je ve vztahu k ostatním a lidský pohled tak objímá celé obrazové pole.

Zátiší s houslemi

arthouse-hejtmanek-kubin-coubine-zatisi-s-houslemi

OTAKAR KUBÍN – COUBINE (1883–1969), ZÁTIŠÍ S HOUSLEMI. Olej, plátno, 73×96 cm.
VYVOLÁVACÍ CENA: 400 000 Kč

Dílo „Zátiší s houslemi“ je mistrnou ukázkou Coubinova vrcholného (neo)klasicismu z nejlepšího a sběratelsky nejatraktivnějšího období dvacátých let, kdy autor dosáhl mezinárodního renomé. Spojuje krystalicky čistou, minuciózně kultivovanou výtvarnou formu s představou klidné, tiché krásy domácího intelektuálního zákoutí, plynoucí z vnitřní harmonie jednotlivých složek obrazu. Intelekt i delikátní výtvarné cítění se rovnou měrou podílejí na neobyčejném kouzlu tohoto díla. Přesně jak o autorově malbě napsal spisovatel a básník Francis Carco: „Toto (…) uspořádané, promyšlené malířství nedovoluje, abychom mu unikli. Ovládá ducha zrovna tak jako smysly.“

„Zátiší s houslemi“ je špičkovým a sběratelsky raritním dílem Otakar Kubína – Coubine, autora, který je spolu s Rudolfem Kremličkou nejvýraznějším představitelem českého moderního klasicismu. Jeho postavení bylo však specifické v tom, že od roku 1912 žil ve Francii a dosáhl světové proslulosti. V rámci hnutí poválečného „návratu k řádu“ se stal doslova konkurentem Pabla Picassa. Byla to Coubinova velká figurální kompozice „Krajkářky z Haute Loire“ (1919), obraz klasické jasnosti a primitivizující prostoty, který vzbudil roku 1919 pozornost na pařížském Salónu Nezávislých.

Na základě samostatné výstavy kreseb figurálních námětů v knihkupectví Bernouard (Paříž, 1919) uzavře obchodník s obrazy Adolphe Basler s Coubinem ihned smlouvu. Druhá výstava kreseb o rok později v galerii Drouot vyvolá ohlas i v Německu, kde umělecká revue „Cicerone“ zaznamená, že „Picasso se vrátil k Ingresovi a asi padesát malířů seskupených okolo něho se projevilo jako znamenití kreslíři (…) mezi nimi jsme viděli Coubina, hlavně citovostí vynikající kresby“. Následují další výstavy (jeho první poválečnou v Čechách uspořádal SVU Mánes r. 1923, na jejím uskutečnění se zásadním způsobem podílel Otto Gutfreund, který s  Adolphem Baslerem vyjednal zapůjčení obrazů), články a eseje od předních francouzských, německých, italských a českých kritiků (A. Salmon, M. Raynal, A. Basler, J. Giono, G. Biermann, Ch. Kunstler, O. Grautoff, A. Aniante, V. Nebeský, K. Teige, J. Čapek ad.). Díla Otakara Kubína – Coubine se dostávají k předním sběratelům a do mnoha světových muzeí a galerií.

Hieratičnost a statičnost námětu zátiší byla na počátku dvacátých let jedním z hybných motorů, který Coubina podněcoval k hledání formálních složek výrazu odpovídajících jeho duševnímu založení a lidskému temperamentu. V díle tak plně zaznívá jeho klasičnost, která ho proslavila – přichází tu ke slovu jeho jedinečný smysl pro harmonické vidění věcí, míru a rytmickou vyrovnanost.

Coubine se vždy ve své tvorbě řídil zásadou, že umělcovo poslání nespočívá ve vyhledávání nezvyklých dojmů, ale v trpělivém studiu skutečnosti a přírody. Coubine nepřekvapuje výběrem předmětů, ale jejich uspořádáním a malířským podáním. Vše je zde vyrovnáno do prostého a přitom mimořádně ušlechtilého účinu, s bravurní citlivostí a vytříbeností malířských prostředků. Autor se vyhýbá ostrým barevným akordům, celkové podání je klidné a nesmírně jemné, plně vyrovnané bez jakýchkoli zbytečných přídavků nebo dekorativních doplňků. Celková kompozice obrazu je založena na důmyslném geometrickém rozvrhu, zbavena jakékoliv nahodilosti. Lze zde příkladně demonstrovat Coubinův vztah k exaktním vědám, matematice a geometrii, který prokázal již ve svých kubo-expresivních pracích a který za první světové války stvrdil studiem teoreticko-filozofické literatury, zejména spisu Blaise Pascala „L´Esprit du geometrie“ („Duch geometrie“).

Coubinova díla z raných dvacátých let, jako „Zátiší s houslemi“, oceňoval nejvýznamnější teoretik české meziválečné avantgardy, Karel Teige. Přesně poukázal na to, že Coubinovo „’unikání‘ z hmoty“ je „tím nápadnější a tím exaltovanější, čím více se zdánlivě snaží podat její obraz. Z našich (…) výtvarných umělců jedině Zrzavý a (…) sochař O. Gutfreund mají tento dar ‚posvěcování hmoty’“.

­

Autor:arthouse-hejtmanek-rea-michalova
PhDr. Rea Michalová, Ph.D.,
Historička umění a kurátorka

­

­

­

Srdečně zveme všechny milovníky umění na VEČERNÍ AUKCI 2018 již tradičně konanou v naší galerii v pražské čtvrti Bubeneč. Předaukční výstava bude probíhat v prostorách Arthouse Hejtmánek, Goetheho 17/2, Praha 6 od 19. 11. do 05. 12. 2018, (Po – Ne: 10.00 – 18.00)

Od | 2018-11-06T23:15:18+00:00 2. listopadu 2018|Rubriky: Aukce, Osobnosti|0 komentářů

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.