Letošní září se konal již čtvrtý ročník sympozia tvorby z odpadového materiálu, na který navazuje stejnojmenná výstava vytvořených děl „Odpad a umění – Umění a odpad“, jejíž vernisáž jsme s radostí navštívili v neděli druhého září. Za celým projektem stojí poměrně mladé sdružení NOV. Je to spolek pro soudobou a mladou tvorbu, který zároveň provozuje galerii Art Space NOV, situovanou ve sklepě renesančního domu č. 49 na Pernštýnském náměstí v Pardubicích. Gotický sklep se tak stal prostorem pro současné umění s důrazem na instalace, performance, video art a multimediální projekty. Kurátorkou galerie Art Space NOV je Martina Vítková.

Nekompromisně přímočarý název sympozia by skutečně neměl vzbudit vážnější pochybnosti o náplni a zaměření akce. Tou je samozřejmě umělecká tvorba využívající odpadových surovin  a odpadků jako materiálového a výrazového prostředku. Jakkoli je myšlenka recyklace a využití odpadů v dnešní době aktuální, rozhodně není tak zcela nová. Průzkumy smetišť dělával ve svém surrealistickém období třeba Pablo Picasso – výsledkem byl ikonický objekt „Hlava býka“ z řidítek a sedla kola.

Součástí sympozia Odpad a umění – Umění a odpad bylo i umístění některých objektů do veřejného prostoru. Na snímcích je „Otočné špinidlo“ před Východočeským divadlem a „Ponorka“ v prostorách Automatických Mlýnů V Pardubicích.

Letošní  ročník Odpad a umění – Umění a odpad byl narozdíl od toho předchozího tematicky laděný. Zúčastnění umělci tentokrát nejsou sochaři, ale loutkáři a celé sympozium bylo připravováno ve spolupráci s Muzeem loutkářských kultur v Chrudimi. Až na jednu výjimku jsou všichni tvůrci spojení s pražskou DAMU: Robert Smolík, Radka Mizerová, Veronika Svobodová, Zuzana Vítková a Anna Krtičková – Fukátková. Domácí umělce zastupuje Marek Rejent, sochař z nedaleké Proseče, absolvent pražské Uměleckoprůmyslové školy v ateliéru Kurta Gebauera. Tato skupina byla jako každoročně doplněna Jaroslavem Horeckým.

Tolerance k tomu co neznáme je zásadní ikdyž si myslíme že něco víme o loutkách či o sochách, je tam ještě sposta věcí, které můžeme zjistit a často nás překvapí. Ruku v ruce s tím jde poznání, že odpad je inspirativní, pokud ho vracíme do oběhu skrze umění a je děsivý, jestliže ho po sobě pouze zanecháváme.

Martina Vítková

Jmenovaní autoři během posledních srpnových dnů vytvářeli v rosické hale nejen sochy a objekty, ale také scény, rekvizity a loutky se kterými by mělo proběhnout několik netradičních autorských představení. Ve spolupráci se zmiňovaným chrudimským muzeem a jeho ředitelkou Simonou Chalupovou se připravují dramatické doprovodné programy v prostoru Art Space NOV a pokud bude vhodné počasí, pak i pod širým nebem – v prostoru veřejném. Jedním z nich je i inscenace hry Hadrářova céra, pardubického dramatika, divadelního režiséra, herce, mima, překladatele a specialisty na pohybové techniky stylizovaného divadla, Huberta Krejčího

Pokud Vás vaše cesty zavedou do Pardubic, nebo cíleně hledáte zajímavou experimentálně laděnou výstavu máte možnost navštívit sklepení domu čp. 49 na pardubickém Pernštýnské náměstí vždy od středy do soboty, 14-18 hodin. Výstava potrvá do 27. října 2018.

­

/foto: Štěpán Bartoš, Milan Dřímal/