Adolf Born (1930 – 2016) se zapsal do povědomí českých diváků především jako tvůrce večerníčků Mach a Šebestová nebo Žofka a její dobrodružství. Nesmíme také zapomenout na příběhy kocourů Coura a Courka anebo vynálezce Semtamťuka. Vynikající grafik, karikaturista a ilustrátor se smyslem pro humor a láskou ke zvířatům. V minulém životě prý byl kocourem. V Zahradní aukci 2020 jsme si pro Vás připravili pestrobarevný pastel s notnou dávkou humoru – “Cestou z ráje”.

Na cestě z jižních Čech

Adolf Born se narodil 12. června 1930 v Českých Velenicích. Když mu bylo pět, přeložili tatínka, železničáře, do Prahy, kde výtvarník žil až do své smrti. Postavičky lidí čekajících v kloboucích na perónu jihočeského nádraží se mu ale vryly do paměti. Moc rád si prohlížel staré album plné ateliérových fotografií babiček, tetiček a strýců – elegantních dam v secesních sukních a nevídaných kloboucích a pánů s kníry a licousy v oblecích s vestičkou či v parádních uniformách. Adolf Born od dětství rád kreslil, obdivoval Mikoláše Alše, Luďka Marolda, Zdeňka Buriana a především Františka Tichého. Také miloval cestování, oblíbil si zejména Řecko a Turecko a inspirovalo jej i Norsko a Holandsko. O této jeho vášni vyšla i kniha “Born na cestách” založená na jeho cestovatelských zápisníčcích.

„Mám rád, když ilustrace žije paralelním životem vedle textu. Když se líčí dobrodružství legračního psa, tak já vedle něho rozvíjím ještě příběh kočky, co sedí vzadu na plotě. Děti to baví, dovedou si oba příběhy domyslet.“

Adolf Born - věnování

Vypravěč Adolf Born

Pro celou tvorbu Adolfa Borna je typický nezaměnitelný rukopis, který je rozpoznatelný na první pohled. Svérázné postavičky, kejklíři, elegantní pánové a dámy a historické osobnosti z různých dob se jeho dílech běžně potkávají a vyprávějí příběhy. Karel Havlíček Borovský přijíždí z párem lyží do Brixenu a vítá ho delegace na slonu. J. A. Komenského spatříme jako majitele bruslařské školy v Naardenu, František Palacký učí bruslit císařovnu Sissi pod dohledem Františka Josefa I.

Adolf_Born_Harlekyn_na_jednorozci_Zahradni_aukce_Arthouse Hejtmanek_2018

/Adolf Born – Harlekýn na Jednorožci 1986, Zahradní aukce 2018, foto: Arthouse Hejtmánek/

Adolf Born ruší hranice mezi “velkým” a “malým” uměním a inspiraci pro každou ilustraci vytahuje z bezedného klobouku imaginace a fantazie. Nejinak je tomu i u tohoto díla. Trochu zlověstně vyhlížející harlekýn může odkazovat na italského sluhu, šaška, posmívajícího se celému světu i Dantovu Božskou komedii. Mýtický jednorožec, jenž tradičně symbolizuje čistotu, sílu a krásu, je v Bornově podání podivuhodný tvor s vyplazeným jazykem a srdcem nabodnutým na svém bájném rohu. Autor nás mistrovsky v jeden okamžik nutí k úsměvu a zároveň i zamyšlení nad mnoha příběhy, které se v této jediné kresbě odehrávají.

Adolf_Born_litografie_Online_Aukce_Arthouse_Hejtmánek
Adolf_Born_Krysař_Aukce_Arthouse_Hejtmánek

/Adolf Born – litografie, Online aukce Arthouse Hejtmánek/

/Adolf Born – Krysař, Večerní aukce 2017/

Český kreslený humor před Adolfem Bornem – to byla bída a utrpení. Stal se vůdčí osobností generace, která moderní český kreslený humor  stvořila a pozvedla na světovou úroveň. Od 60. let, kdy se představil především jako karikaturista, jsou jeho díla vystavována a ceněna po celém světě. V kanadském Montréalu byl v roce 1974 dokonce jmenován karikaturistou roku. Adolf Born se věnoval především grafice, technice suché jehly, leptu a litografii. Rekordů v aukcích ale dosahují jeho pastely. Adolfu Bornovi se podařilo vtělit humor do kresleného světa, kde se text stal zbytečným. Zrodil se inteligentní kreslený vtip beze slov. Málokdo tehdy tušil, že kreslený humor udělal mohutný skok k branám umění.

Cestou z ráje

Podobně jako Adam s Evou v díle, které máme tu čest Vám představit v rámci Zahradní aukce 2020. Adam s Evou, nazí jako v den stvoření, se projíždějí v zahradě na pestrobarevné kočce. Pokud máte minutku a půl času, můžete si jejich cestu prohlédnout i na Youtube.

Cestou-Z-Raje-Adolf-Born-Zahradni-aukce-2020-Arthouse-Hejtmanek

“A stejně tak je jasná role současných vážných umělců, kteří s pekelnou zarputilostí zabydlují výstavní síně hromadami sutě a písku, opřenými latěmi a jinými atributy, určenými k potrestání nahodilých návštěvníků. Udolávají je rovněž účinnou zbraní. Nekonečnou nudou.” Adolf Born, 1994.

­