Stejně jako v minulém roce, i letos jsme pro užší okruh přátel a spolupracovníků připravili trochu netradiční novoroční dárek. Po srdečných reakcích na loňskou spolupráci s Patrikem Háblem, kdy byl jeden z jeho svitků rozdělen na číslované a signované fragmenty, jsme se rozhodli oslovit dalšího umělce s podobným záměrem. Oním umělcem, či vlastně umělkyní je tentokrát Kristýna Šormová, která se pracemi na papíře se zabývá již několik let. Její obraz s pracovním názvem letní Haiku, jsme tentokrát rozdělili na 49 dílů a rozdali svým blízkým.
Vzniklo tak množství menších obrazů, které jsou samy o sobě jedinečné a zároveň nepokrytě ukazují na vyšší celek, který společně tvoří. Věříme, že připomínat si tyto svazky a skutečnost, že bez ostatních bychom nebyli tím, čím jsme, je právě v tomto období zapotřebí. Snad se nebudete zlobit, pokud zde použijeme prakticky stejná slova jako při bilancování v roce minulém. V platnost již řečeného totiž stále věříme a není třeba to měnit. Věříme, že tak jako rodina není úplná, bez všech jejích členů, Arthouse Hejtmánek by nebyl úplný bez Vás.
Je možné, že někteří z Vás již mají svůj díl letošního „obrazu v obraze“ zarámovaný na stěně, nebo se na to chystají. Ostatním mohou alespoň prostřednictvím tohoto článku nahlédnout pod pokličku vzniku letošního péefka Arthouse Hejtmánek a dozvědět se něco málo o této mladé umělkyni. Malba Kristýny Šormové je svou povahou intuitivní. Motivy jejích děl vycházejí často z přírody, krajiny a prožitků v ní. Svou inspirace čerpá také z japonské kultury.
Vnímavost k cizím kulturám má Kristýna doslova v genech. Zdědila ji po svém světoběžnickém otci, malíři Jiřím Šormovi, jehož nespoutané, expresivní obrazy se inspirují především divokou přírodou a životem ve vzdálených zemí Afriky, Jižní Ameriky či Polynésie. Tvorba dcery se však od té otcovy výrazně liší. I když často pracuje s velkými formáty, mají její díla vždy charakter intimní výpovědi. V jejím díle můžete odhalit i určitou fascinaci křehkostí a propustností materiálu.
Proces tvorby, který si Kristýna Šormová zvolila je pracný: „Nejprve papír napustím inkoustem, pak celou plochu pokryji olejovou barvou a po jejím zaschnutí vyrývám nožem jednotlivé fragmenty struktury. Černo-bílou kresbu pak doplním malbou.“
Lednové Letní haiku
Vzhledem k tomu, že za oknem se příroda konečně rozhodla vykouzlit zimní atmosféru, hřejivé pocity, které toto dílo, respektive 49 děl navozuje, by potěšily každého japanofila, či milovníka čaje. Byl to čajový mistr Sen nó Rikjú, který jako jedno ze sedmi tajemství či pravidel dokonalého čajového obřadu formuloval: V létě vyvolávej zdání chladu, v zimě tepla. Dokonale to vystihuje ducha čajové i japonské kultury a estetiky. Však Také sama Kristýna, která obraz malovala mezi muškáty, cituje k němu „upravenou“ haiku od Masaoka Šiki.
Vítr obrací
závěs a pod ním
květ muškátuRudé a oranžové
zrcadlí se květy máku
v lucerně
Přejeme společně s Kristýnou Šormovou krásný a úspěšný rok 2019 a těšíme se na mnohá setkání v Arthouse Hejtmánek.
Napsat komentář