Čistě máchovské téma ke konci října a k tomu Max Švabinský? Ptáte se proč? Máme k tomu dobrý důvod. Ve večerní aukci totiž mimo jiná díla budou draženy čtyři kresby jednoho z nejvýznamnějších českých umělců dvacátého století, který byl obdivován pro svou neobyčejnou kreslířskou zručnost a rozmanitost.
Zařazení do aukce však předcházel téměř detektivní příběh. Kresby totiž nejsou typické pro Švabinského práci a v literatuře a historických pramenech prakticky nenarazíte na zmínku, že by se umělec ilustrováním Máchova Máje někdy zabýval. Jedna z kreseb pak byla ještě v roce 2001 pokládána za nedochovanou. Díky pozornosti Tomáše Hejtmánka a mravenčí práci profesora Petra Wittlicha, se však nakonec podařilo rozmotat všechny nitky a z postupně odhalovaných indicií dospět k přínosnému znovuobjevení Švabinského kreseb.
Soubor čtyř kreseb (uhel, karton) Maxe Švabinského k básni Máj
“Max Švabinský, celým jménem Maxmilian Theodor Jan Švabinský, nevytvořil tyto kresby na objednávku jako ilustrace, a to vysvětluje jejich svěží fakturu. Jsou to doklady vynikajícího kreslířského umění M. Švabinského, tlumočící jeho silný prožitek Máchova Máje, ukazující také jeho opomíjený vztah k modernímu symbolismu. Pro F. Žákavce byl Průvod duchů, který zřejmě znal jen z Krejčího monografie zajímavý tím, “že je ubrán v řízy záhybů spíše wattsovských, prerafaelitských”. Kresba Jezdec zase ukazuje, že Švabinskému nebyl vzdálený ani impresionistický názor, zdůazňující smyslovou bezprostřednost. Kresba Soutěska prozrazuje, že Švabinský nejspíše viděl figurální kompozice v Muchově Očenáši z roku 1897.”
Z odborného posudku Prof. PhDr. Petra Wittlicha, CSc dále vybíráme: “Připsání tohoto souboru kreseb Maxmiliánu Švabinskému se opírá o reprodukci kresby Šibeniční vrch – průvod duchů v monografii F. V. Krejčího Karel Hynek Mácha, kniha o českém básníku z roku 1907, za str. 144. Tato kresba byla ještě roku 2001 v monografii J. Orlíkové pokládána za nezvěstnou.
Nejautentičtější je kresba Dívka, protože tam se Švabinského smyslový názor spojuje s tématem ženy a v jejím vztahu k přírodě vytváří přirozenou kosmologii. Celý soubor je vítaným obohacením pohledu na rannou tvorbu předního českého umělce.”
Lit.: Volné směry; F. V. Krejčí: Karel Hynek Mácha, kniha o českém básníku, 1907.
I. Dívka; 480 x 350 mm. Schoulená dívka sedí na břehu nočního jezera, kresba k 1. části Máje. Kresba je náčrtem k většímu pastelu Májová noc (1900, 785 x 580 mm, Národní galerie v Praze, K 41.584):
On nejde – již se nevrátí! – Svedenou žel tu zachvátí! … a u tajemné vod stonání, mísí se dívky pláč a lkání.
II. Šibeniční vrch – průvod duchů; 490 x 360 mm. Pod popravčím kolem s vpleteným tělem odsouzence prochází průvod devíti postav, oděných do bílých rouch. Je to ilustrace k I. intermezzu Máchova Máje:
Na něm se sloup, s tím kolo zdvíhá … kol kola duchů dav se rojí; hrůzných to postav sbor se stíhá.
III. Soutěska; 480 x 360 mm. Je to ilustrace k II. intermezzu Máchova Máje:
V hlubokém ouvalu klínu sbor u velikém kole sedí… Vůdce zhynul.
IV. Jezdec; 485 x 370 mm. Ilustrace k závěrečné části Máje:
Poslední v roce den… jen blíže jezera slyšeti koně krok. Mého to koně krok.
Srdečně zveme všechny milovníky umění na VEČERNÍ AUKCI 2018 již tradičně konanou v naší galerii v pražské čtvrti Bubeneč. Předaukční výstava bude probíhat v prostorách Arthouse Hejtmánek, Goetheho 17/2, Praha 6 od 19. 11. do 05. 12. 2018, (Po – Ne: 10.00 – 18.00)
Senzační! Líbí se mi vkusné a vhodné propojení umění a literatury v prezentaci těchto výjimečných Švabinského děl.
Děkujeme! Těšíme se na viděnou na výstavě či na aukci!