Banksy je pseudonym tvůrce z bristolské undergroundové scény, jehož skutečná identita je i přes různá odhalení opředena tajemstvím. Například v říjnu 2013 přinesla agentura Profimedia zprávu s údajnou fotkou autora a civilním jménem Robin Banks. V roce 2017 se objevila zpráva, že Banksy je ve skutečnosti Robert Del Naja z kapely Massive Attack. V únoru 2018 pak deník The Independent zveřejnil video, které ukazuje, že Banksy je s velkou pravděpodobností bristolský umělec Robin Gunningham. Objevují se ale také spekulace, že se jedná o celou skupinu umělců z různých části světa.
Sreetartový umělec Banksy opět bodoval.
Kromě estetických kvalit vynikají díla často drsnou kritikou současné konzumní společnosti. Banksy rád porušuje a ignoruje veškerá pravidla uměleckého světa. Nakonec i jeho anonymita je jedním z těchto narušení všeobecně přijímaných norem.
Nyní si může tento tvůrce udělat další zářez za šokující legrácku, která se udála v londýnské galerii Sotheby’s. Zde se dražilo v masivním ozdobném rámu umístěné graffiti, které Banksy nasprejoval na plátno v roce 2006 a nazval jej Girl With Red Balloon (Jedná se o citaci původního graffiti Dívka s červeným balónkem z roku 2002).
Obraz prodával soukromý majitel a jeho cena se v dražbě postupně vyšplhala na 860 tisíc liber, což s daní a dalšími poplatky činí celkem přes milion liber. (přes 30 milionů korun). Je to tak zároveň dosud nejvyšší částka, za kterou bylo jednotlivé Banksyho dílo vydraženo.
Přesto místo oslav následoval spíše šok. Krátce po dopadu kladívka, kterým licitátor přiklepl obraz novému majiteli, se v dražební síni ozvalo pípání a spolu s ním se začalo pohybovat plátno obrazu směrem dolů. Na první pohled to vypadalo, že jen dílo vyjíždí z rámu, ale zvuk skartovačky a bližší pohled na proužky visící z dolního okraje rámu signalizovaly trochu drsnější realitu. Nečekaná skartace se zastavila zhruba v polovině obrazu.
Některé souvislosti odhalil sám Banksy ve svém videu, kde popisuje proč a jak zabudoval skartovací mechanismus do rámu. (Ani toto však nemusí být stoprocentní pravda). Jiné otázky jsou zatím nezodpovězeny. Jak byl mechanismus spuštěn? Byl sám Banksy přítomen v aukční síni, nebo tam měl pomocníka? Je vůbec možné, aby si mechanismu či neúměrně dimenzovaného rámu nikdo nevšiml? Kdo ví?
Paradox Banksyho Kritiky kapitalismu
Z aukčního a právního hlediska zaujal také jeden probíraný fakt: Není totiž zcela jasné, zda dílo bylo již po přiklepnutí majetkem kupce, nebo dosud patřilo dražitelům. Pokud by totiž dílo bylo poškozeno v době, kdy bylo v držení dražitele, mohl by vítěz dražby od obchodu ustoupit.
Samozřejmě ať už je překvapení nového majitele z nečekaně “poškozeného” díla jakékoli, pravděpodobně dílo reklamovat nebude. Z obrazu sice za milion liber, ale stále jen “obyčejného obrazu”, se stal díky Banksyho vtípku těžko zapomenutelný kus, který se jistě zapíše do dějin moderního umění. S největší pravděpodobností to jeho cenu paradoxně zvýší.
Na závěr tedy můžeme parafrázovat jednoho z komentátorů poslední Banksyho taškařice: Banksy opět trefně kritizoval kapitalismus, arbitrární určování ceny i do značné míry nesmyslné určování „pravosti“ uměleckého díla. Jenže kapitalismus si s takovouto kritikou obvykle umí poradit – zpeněží ji.
Napsat komentář