Od 7. listopadu 2024 do 2. března 2025 se ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze konala výstava umělců tzv. École de Paris a jejich souputníků. Bylo možné zhlédnout asi 250 zapůjčených děl ze zahraničních i domácích státních i soukromých sbírek. Kurátorského žezla se ujala renomovaná historička umění Anna Pravdová. Výstava věnovaná Pařížské škole proběhla v Praze v roce 1931 a po více než 90 letech jsme ji nyní mohli vidět i my.
Meziválečná Paříž přitahovala umělce z celého světa, proto ani česká mladá výtvarná generace nebyla výjimkou. Mezi jinými se zde objevují jména Jana Zrzavého, Jindřicha Štýrského, Toyen, Josefa Šímy, Aléna Diviše, Věry Jičínské, Milady Marešové nebo Františka Kupky. Výstava je však zaměřena na autory, kteří si Francii zvolili za svoji druhou domovinu. Setkali jsme se s Georgesem Karsem, Othonem Coubinem a Françoisem Zdenkem Eberlem.
Trojice zmíněných autorů se stala v jedné z nejvyhledávanějších a nejinspirativnějších evropských metropolí součástí jejího uměleckého světa. Tři původem čeští umělci se vmísili do umělecké avantgardy a sdíleli stejný prostor i vzduch jako Modigliani, Chagal, Soutine, Utrillo, Pascin, Orloff nebo Valadonová. Byli spolu s nimi reprezentováni Galerií Berthe Weillové, která je na expozici umně připomenuta. Prostředí pohlcující diváka je na straně jedné klidné, až romanticky sentimentální v dílech Othona Coubina, a na straně druhé dramaticky vypjaté v dílech Georgesa Karse a Françoise Zdenka Eberla. Valdštejnská jízdárna se tak stala dějištěm městských pařížských motivů z prostředí obchodníků s uměním a stejně tak z chudých městských čtvrtí. Modelky střídají prostitutky a scény z kabaretů a cirkusů diváka nenechají vydechnout. Snad jen pohled na krajinné výjevy z francouzského venkova člověku vrátí vnitřní klid.
Arthouse Hejtmánek není součástí pařížského kolbiště aukčních domů a galerií, ale většinu autorů výše jmenovaných je možné na pražských aukcích AH opakovaně potkávat. Například v našich minulých aukcích se nabízelo několik děl od Otakara Kubína – Othona Coubina.
Posledně se v podzimní aukci 2024 objevily tři obrazy Milady Marešové, s třemi různými tématy. Jedním byla svatba, druhým výjev ze školní třídy a třetím opičky v kleci. Všechny tři obrazy se dostaly do soukromých rukou.
Za zmínku stojí také obraz Jana Zrzavého Královna moří, který se v roce 2020 vydražil za rekordních 22 miliónů korun. Snová krajina s klidem „Zlaté krásky“ připomínající bretaňský pobyt autora je jedním z těch děl, které si divák nese dlouho ve své paměti i srdci.

Napsat komentář