V našich posledních aukcích jste si mohli povšimnout výjimečných skleněných plastik, které byly součástí interiéru hlavní haly Československé ambasády ve Stockholmu vybudované významným architektem Janem Bočanem mezi lety 1969-1972. Jedná se o tvorbu legendární sklářské dvojice Libenský–Brychtová. Za svého života patřili mezi nejvyhledávanější autory i na světovém trhu.

Jaroslava Brychtová a Stanislav Libenský obohatili světovou výtvarnou scénu 20. a 21. století, ovlivnili vývoj skleněné plastiky a připravili pole pro budoucí pokračovatele v tomto oboru. Dva umělci, dvě osobnosti, dva talenty. Jejich doménou bylo tavené sklo ve formě, kterou vycizelovali do předem nepředstavitelných rozměrů nejen hmotných, ale i filozofických, které se dotýkají smyslu života.

Dvojice, z níž každý vyrůstal v jiných rodinných poměrech, se setkává pracovně i duchovně v padesátých letech minulého století. Jaroslava, jejíž otec Jaroslav Brychta, sklářský umělec, ovlivnil její vývoj, založila již v roce 1950 v Pelechově u Železného Brodu středisko Sklo pro architekturu. Stanislav Libenský byl tou dobou ředitel železnobrodské sklářské školy. Jejich cesty se střetly ve chvíli, kdy Jaroslava požádala o převedení Stanislavovy kresby Hlava-miska (1956) do taveného skla (Městské muzeum Skla, Železný Brod). Jejich počáteční spolupráce přinesla již záhy výsledky v podobě malých tavených plastik, kde hra světla prostupující skleněnou hmotou různé tloušťky vytváří nečekané vjemové dobrodružství. Od roku 1957 se dvojice zapojuje do velkých skleněných realizací v architektuře a jejich otisk nalezneme i ve světových výstavách Expo. Uhlovým kresbám Stanislava Libenského dávala Brychtová trojrozměrnou podobu z hlíny, která byla podkladem pro utavení ze skla.

Mnohá díla se stala součástí architektury v Československu i v cizině. Jejich volná tvorba odstartovala vlnu generace umělců tvořících plastiky ve skle. Jaroslava a Stanislav se stali ještě s několika dalšími umělci pionýry tohoto sklářského oboru v tehdejším Československu, a ovlivnili tvorbu sklářských umělců v celém světě. Jejich plastiky jsou k vidění v prestižních národních galeriích, ale i v soukromých sbírkách v Čechách i v zahraničí.

Monumentální plastiky je možné zhlédnout v železnobrodském industriálním místě Galerie Libenský Brychtová – prostor pro sklo, kde jsou soustředěny význačné sochy, ať už je to známý Sloup (1989–90) nebo Zelené oko pyramidy (1993), a kde je umístěna i sádrová socha Stanislava Libenského, kterou dostal od studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze ke svým 60. narozeninám. Syrovost prostoru je skvělým útočištěm pro robustní plastiky, které se v každém okamžiku změny světelných podmínek mění. Jsou ověnčeny velkoformátovými kresbami Stanislava Libenského a ukázkami svítidel z 80. let 20. století. (galerie je otevřena příležitostně nebo po domluvě)

Sklářská expozice městského muzea v Železném Brodě nově nabízí sbírku neméně známých skleněných plastik této autorské dvojice. Výstavní prostor určený dvojici Libenský Brychtová je ve druhém patře zrekonstruovaného muzea, které diváka zaujme i historickým vhledem do místní podhorské oblasti. V prostorách jsou rovněž zastoupeni místní skláři a umělci dob minulých i současných. Více na https://www.muzeumzb.cz/cs/