Mat Collishaw: Standing Water

//Mat Collishaw: Standing Water

Mat Collishaw: Standing Water

Do 8. července je možné navštívit v Galerii Rudolfinum přehlídku Standing Water, britského provokativního umělce, kterým je Mat Collishaw. Výstavní projekt náležející k dekadentní dramaturgické linii této instituce, dle slov jejího kurátora Petra Nedomy, sleduje hluboké a inspirující vazby současného umění s historií a s dějinami umění. Navazuje v ní na předchozí zdejší výstavy britských umělců, jakými byli např. bratři Chapmanové, Ged Quinn, Ragib Shaw či Glenn Brown.

Výběr zastoupených fotografií, videí, plastik a světelných instalací patří k dosud největším umělcovým výstavám a představuje průřez tvorbou posledních deseti let. Ale nejenom, např. hned úvodní působivá autoportrétní fotografie Narcissus nás zavádí do roku 1990. Dnes 52 letého umělce zachycuje ležícího v bahně na londýnské ulici, jak sleduje svou tvář v louži se samospouští v ruce.

V té době patří Mat Collishaw k jádru skupiny Young British Artists, zvané YBAs, která se poprvé představuje v roce 1988 na výstavě Freeze v Londýně. Mezi dalšími umělci rebely, povětšinou absolventy Goldsmith, Univerzity v Londýně, jsou i Damien Hirst, Tracey Emin, Fionna Banner, Christine Borland, Marcus Harvey a jejich podporovatelem a sběratelem se stane Charles Saatchi.

Standing Water / Stojatá voda nám v potemnělých historických prostorách Rudolfina vyjevuje exponáty a instalace vytvořené propojováním různorodých médií a nepřeberných technických postupů, navozuje neklidné snové obrazy plné protikladů, parafrází starého umění a nových kontextů, aby nás z nich vzápětí probouzela ostrými efekty a nastolováním otázek. U většiny vystavených děl může na první pohled jít o pro umělce odvěké téma krásy, ale Mat Collishaw je vyostřuje, podkládá dalšími příběhy či rozpohybovává až k samotné mezi únosnosti.

Z krásy vytvořené přírodou zpracovává asi nejraději motivy květů či motýlích křídel, např. v instalaci Auto-Immolation / Sebeobětování z roku 2010 s odkazem na viktoriánskou morálku, či v cyklu fotografických tisků Insecticide z let 2008-2011, kde se krása dotýká smrti po vzoru barokních vanitas.

Ze starých mistrů tak v současném podání na výstavě nalezneme např. Albrechta Dürera a jeho Velký Drn z roku 1503, které se řadí ke klíčovým dílům do historie krajinářství. Tento oblíbený akvarel Collishaw oživil jemně rozpohybovanou animací s názvem Whispering Weeds / Šeptající plevele z roku 2011.

Další reflexí starého umění jsou v Rudolfinu např. dva protějškové Caravaggiovy obrazy zasazené v pompézním muránském rámu ze série Black Mirror z roku 2014. Zajímavé je rovněž umístění jedné instalace z této série jako intervence ve sbírce Národní galerie ve Šternberském paláci. Kurátor Otto M. Urban vybral parafrázi obrazu Georga de la Tour s názvem A Different Self, jež má v omšelé expozici s položivými kustody výborný stimulující až úsměvný účinek. Ve zpětné konfrontaci s originály Tintoretta, Ribery, Rubense nebo van Dycka a dalších barokních mistrů otevírá však i další nečekané vazby a souvislosti a funguje i díky momentu překvapení ve staré sbírce lépe.

Zdařilá je rovněž projekce s nejednoznačným příběhem The End of Innocence / Konec nevinnosti z roku 2009, jejíž předlohou se stal portrét papeže Inocenta X. od španělského malíře Diega Velázqueze z roku 1650, parafrázovaný v 60. letech 20. století také Francisem Baconem, a jehož pohlednice, kterou měl Mat Collishaw v ateliéru, mu posloužila jako inspirace.

All-Things-Fall-1-

­

Závěrečný kolotoč zoetrop, instalace s názvem All Things FallVšechno se hroutí z roku 2014, je hravě působící objekt na principu přístrojů z počátků kinematografie. Více než 300 figurek na kolotoči rozpohybuje scény z biblického příběhu Vraždění neviňátek. Na první pohled půvabná hračka skrývá násilné realisticky působící scény. Střet krásy a hrůzy, minulosti a současnosti, světla a tmy, to jsou nástroje, které Collishaw využívá k nové interpretaci a vytváření napětí a tím i proniknutí pod povrch.

Mat Collishaw tvrdí, že otázka, co je krása v umění, teď zrovna není v módě, ale on sám ji ke svádění diváka využívá. Pohybuje se na hraně nebezpečné propasti, ale daří se mu tuto choulostivou pozici vybalancovat. O tom svědčí zájem seriózních institucí i sběratelů o jeho práce.

K výstavě byl vydán katalog se stěžejní esejí kurátora výstavy Petra Nedomy a rozhovorem kurátora Národní galerie Otty M. Urbana s umělcem. Kromě reprodukcí všech vystavených děl jsou zde i záběry z instalace celé výstavy. V přízemí Rudolfina byl otevřen i ARTPARK v nové podobě, tematicky orientované na práci Mata Collishawa.

Vstup na výstavu Mat Collishaw: Standing Water je zdarma díky finanční podpoře Nadačního fondu Avast.

Autor:
Simona Martínková
Kurátorka Arthouse Hejtmánek

Od | 2018-06-26T09:37:10+00:00 21. června 2018|Rubriky: Výstava|Tags: , |0 komentářů

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.