Jakožto obdivovatelé Kamila Lhotáka jsme se nechali zlákat na akci nazvanou Lhotákův podzim, či Lhotákův boleslavský podzim. Dle propagačních materiálů se jedná o cyklus výstav pořádaných na Mladoboleslavsku, který byl připravený díky Spolku přátel Kamila Lhotáka a jeho místopředsedy Evžena Škňouřila, ve spolupráci s Muzeem Mladoboleslavska a pod záštitou Mgr. Daniela Marka, náměstka hejtmana Středočeského kraje. Pozvánky a celková propagace slibovaly pěkný zážitek, počasí nám přálo, takže hurá na výlet.

Benátky nad Jizerou

Své Lhotákovské putování jsme začali v Benátkách nad Jizerou, respektive ve zdejším zámeckém muzeu. Potěšil nás udržovaný zámeček a upravený park s barokními sochami, který teď na podzim vypadá skutečně malebně. Poutač zdejší expozice hlásající: Kamil Lhoták – obrazy, kresby grafika už je poněkud méně malebný a zároveň varuje, že kromě páně Lhotáka mají kulturychtiví návštěvníci smůlu a zámek, kde pobýval Tycho Brahe, bratři Bendové a Bedřich Smetana, je v podstatě zavřený. Trochu škoda, ale náš cíl byl tak jako tak hlavně Kamil Lhoták, takže jsme vystoupali do druhého patra, kde se nás ujaly dvě příjemné dámy a po trochu oboustranně zmatečném jednání a doporučení ať přijdeme příští týden, “to bude otevřené i muzeum a hlavně zadarmo!” jsme pronikli až do výstavní síně s umělcovými díly. Spíše než síň by se dalo říci síňka, ale vystavené kusy mají své kouzlo a vzhledem k tomu, že v Arthouse Hejtmánek dáváme vždy přednost kvalitě před kvantitou, brzy jsme vzdali pokusy najít nějaký tajný vchod do další výstavní místnosti. Prostě žádná druhá část není a je třeba se s tím smířit. Dáme si tedy ještě jedno kolečko a jako naprosto jediní návštěvníci si o samotě, v pohodě a klidu vychutnáváme Lhotáka. A protože ho není rozhodně mnoho, zbyde čas na mrknutí z okna na podzimní krajinku a letmý průzkum varhan stojících v rohu výstavního sálečku.

Trochu překvapeni komorností výstavy a tedy i rychlostí s jakou jsme prohlídku zvládli aniž bychom jakkoli spěchali, jsme vyrazili za dalšími lhotákovými expozicemi, tedy pryč z Benátek nad Jizerou. Jelikož času bylo relativně hodně, neodolali jsme a cestou k autu si alespoň zvenku prohlédli nádherný funkcionalistický Okresní dům architekta Jiřího Krohy, před ním stojící barokní Sochu sv. Jana Nepomuckého a na opačném konci Husova náměstí pak Kapli svaté rodiny. (Tento barokní svatostánek byl v roce 1795 přestavěn na radnici).

Další cíl: Letecké muzeum Metoděje Vlacha

Povzbuzeni ochutnávkou Benátecké expozice jsme celí natěšení vyrazili směr Boleslav na další porci nazvanou Letadla a balony do nedalekého leteckého muzea. Vždyť právě stroje – motocykly, bicykly, auta, závodní dráhy, letecká technika všeho druhu, hangáry, letiště, továrny na balony a další podobné náměty byly autorovou doménou a i laikovi se při vyřčení jména Kamila Lhotáka většinou vybaví právě takový obrázek. Očekávání bylo veliké. Ještě větší však bylo zklamání.

Když jsme si vyjasnili v jakési recepci v přízemí, že nemáme objednaný vyhlídkový let, ale že se opravdu chceme jen podívat na výstavu Lhotákových děl, ujal se nás mladý muž, pravděpodobně brigádník, a doprovodil nás po schodišti na ochoz výstavní haly, kde za skleněnými dveřmi na minimálním prostoru bylo rozmístěno několik paravanů se zvětšenými stránkami z knihy či katalogu prací Kamila Lhotáka a to včetně obří paginace a jiných náležitostí knihy. Tento poněkud absurdní počin pak doplňoval panel s údaji o autorovi, který jsme již znali z Benátek nad Jizerou a pár vskutku podivuhodně zpracovaných reprodukcí tištěných na „plátně“. Hoch se ani neobtěžoval ponechat nás o samotě a držel dveře na ochoz otevřené, protože ze zkušenosti již zřejmě tušil, že více než asi 2 minuty na prohlídku nebude třeba. Dá se říci, že jsme opravdu nebyli schopni slova, což bohatě kompenzoval pán, který přišel na „výstavu“ v těsném závěsu za námi a poté co se spolu se svou ženou trochu rozpačitě zasmáli, nahlas vyřkl to, co jsme si my ostatní pouze mysleli. Jeho sdělení kromě krátkého zhodnocení kvality expozice a smyslu pro humor organizátorů obsahovalo i doporučení kam si takovou výstavu mohou autoři tohoto dadaistického počinu umístit. Museli jsme souhlasit a byli rádi, že to někdo řekl za nás.

Upřímně řečeno, prakticky nás přešla chuť vidět více a díky značným obavám z úrovně další expozice jsme tento den již do Boleslavi a Muzea Mladoboleslavska nejeli. V rámci zachování zdravého rozumu jsme zvolili procházku po lese a s nastávajícím soumrakem návštěvu resturace.

Intermezzo

Po týdnu, kdy se již z této trochu podvodné letecké epizody stala spíše humorná vzpomínka, nás přemohla zvědavost a přeci jen jsme se vrátili poblíž místa činu, tedy do Mladé Boleslavi a místního muzea. Expozice opět neohromila svou velikostí, ale vystavená díla, převážně obrazy,  nás na rozdíl od „výstavy reprodukcí kreseb a grafických listů“ z minulého týdne opravdu potěšila.

Vzhledem k tomu, že sezóna Benáteckého muzea skončila a spolu s muzeem se uzavřela i expozice Kamila Lhotáka, můžeme s klidným srdcem doporučit asi jen Muzeum Mladoboleslavska, protože další dvě výstavy obsahující převážně novotisky a grafiku respektive Lhotákovu kostýmní tvorbu pro hru Miláček Guy de Maupassanta a výstavu v knihovně nazvanou Jana jde do školy jsme z časových důvodů zatím nenavštívili. Pokud se s námi podělíte o své dojmy ze zmiňovaných výstav budeme velice rádi. Třeba to napraví náš poněkud rozpačitý dojem z Letadel a Balonů.

Program cyklu Lhotákovský podzim najdete na oficiálních stránkách Mladé Boleslavi.

Dobrá zpráva na závěr

Pokud se vám nechce na Mladoboleslavsko, můžete si udělat radost i v Arthouse Hejtmánek. Součástí nadcházející aukce a tedy i předaukční výstavy je totiž i nádherné plátno Kamila Lhotáka, které pochází z významné německé sbírky.

2763 KAMIL LHOTÁK (1912–1990)
Název: Terč
Datace: 1966.
Popis: Olej na plátně. Signováno a datováno vpravo dole: Kamil Lhoták 1966. Vzadu autorem napsáno: TERČ/ olej 60 x 50/ 1966/ Kamil Lhoták/ Praha 1, Rybná 25. a razítko ÚSVD Praha
rozměr: 60 x 50 cm
Vyvolávací cena: 600 000 Kč